BOS Funding Allocation Policy According to Minimum Standard Amount
DOI:
https://doi.org/10.61860/jigp.v2i1.13Abstract
The aimĀ of this paper is to determine whether the allocation of the BOS's distribution of funds meets the minimum standard amount. This study will employ the qualitative research method. Where the researcher will describe the data in the form of sentences. Meanwhile, the researcher is conducting descriptive research. Whereas the descriptive approach only describes the occurrences of phenomena, symptoms, events, and events. The findings of this study, shows that; The BOS Fund is a government program given to education units on the basis of cost reduction or non-personal education to students who cannot afford to relieve other students, as well as implementing compulsory education programs and expanding access to efforts to improve educational quality, because almost all of the cost of activities that have been programmed can take advantage of the BOS budget. The BOS Fund Budget Program aims to reduce the community's burden in financing education in the context of the Quality 9-Year Compulsory Education Program. The BOS Fund Budget Program also plays a role in accelerating the achievement of Minimum Service Standards (SPM) in schools that have not met the SPM, and the achievement of National Education Standards (SNP) in schools that have met the SPM.
References
Armida. (2001). Model Pembiayaan Pendidikan di Indonesia. Jurnal Media Akademika, Vol 26. No. 1, 27.
Direktorat Jenderal Anggaran. (2018). Kementerian Keuangan Reviu Belanja Kementerian/Lembaga Bidang Pendidikan Dalam Terminologi Value For Money Direktorat Penyusunan APBN. Jakarta: Kementerian Keuangan.
Dirjen Pendis. (2022). Surat Keputusan Dirjen Pendis No 6065 Tahun 2021 Tentang Juknis Bos Tahun 2022. Jakarta: Dirjen Pendis.
Hanafi Pelu&Muh. Zainal. (2022). Komunikasi Interaktif Melalui Metode Cas-Cis-Cus. Jurnal Ilmiah Nizamia Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama Volume 04, No. 2, April, 174.
https://kemenag.go.id/tujuan-bop-dan-bos-untuk-meningkatkan-aksesibilitas-siswa-dan-mutu-madrasah. (2022, October 12). https://kemenag.go.id/tujuan-bop-dan-bos-untuk-meningkatkan-aksesibilitas-siswa-dan-mutu-madrasah. Retrieved from https://kemenag.go.id/tujuan-bop-dan-bos-untuk-meningkatkan-aksesibilitas-siswa-dan-mutu-madrasah: https://kemenag.go.id/tujuan-bop-dan-bos-untuk-meningkatkan-aksesibilitas-siswa-dan-mutu-madrasah
John Creswell. (2016). Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan Metode Campuran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
John Leksi Moleong. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. Edisi Revisi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Kemendikbud RI. (2005). Peraturan Pemerintah No.19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Kemendikbud RI.
Kemendiknas RI. (2014). Petunjuk Teknis Penggunaan dan Pertanggungjawaban Keuangan Dana Bantuan Operasional Sekolah Tahun Anggaran 2015. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kemendiknas RI. (2015). Petunjuk Teknis Penggunaan dan Pertanggungjawaban Keuangan Dana Bantuan Operasional Sekolah Untuk Sekolah Dasar dan Sekolah Menengah Pertama. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kementerian Agama RI. (2020). Direktorat Kurikulum, Sarana, Kelembagaan, dan Kesiswaan Madrasah. Jakarta: Kementerian Agama RI.
Kementerian Keuangan RI. (2022). Direktorat Jenderal Perbendaharaan (DJPb) Kementerian Keuangan RI Manajemen Portal DJPb Dana Bantuan Operasional Sekolah (BOS) 2022. Jakarta: Kementerian Keuangan RI.
kementerian Pendidikan Nasional RI. (2018). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 18 tahun 2018 Tentang Petunjuk Teknis Bantuan Operasional Sekolah. Jakarta: kementerian Pendidikan Nasional RI.
Kementerian Pendidikan Tinggi dan Riset RI. (2022). PetunjMenteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia tentang petunjuk Teknis Pengelolaan Dana Bantuan Operasional Penyelenggaraan Pendidikan, bantuan operasional sekolah, dan bantuan operasional penyelenggar. Jakarta: kementerian Pendidikan Tinggi dan Riset RI.
Kemeterian Agama RI. (2015). Petunjuk Teknis Pelaksanaan BOS di Madrasah. Jakarta: Direktur Jenderal Pendidikan Islam.
Peraturan Menteri Keuangan. (2021). Nomor 118/PMK.01/2021 Direktorat Jenderal Perimbangan Keuangan Kementerian Keuangan Republik Indonesia. Jakarta: Peraturan Menteri Keuangan.
Rida Fironika K. (2019). Pembiayaan Pendidikan di Indonesia. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 43.
Soedijarto. (2006). Memahami Makna Yang Tersurat dan Tersirat Dari Pasal 31 Ayat (4) UUD 1945 Tentang Anggaran Pendidikan. Jakarta: ISPI.
Sutrisno Hadi. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Muh. Tahir K.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.