Analyzing Curriculum Management in Facing the Implementation of the Independent Learning Curriculum
DOI:
https://doi.org/10.61860/jigp.v4i1.191Abstract
The Ministry of Education, Culture, Research, and Technology has a policy called Analyzing Curriculum Management in Facing the Implementation of the Independent Learning Curriculum that intends to maximize the management of the currently employed curriculum. The purpose of this study is to examine curriculum management in light of the adoption of the Independent Learning Curriculum. Teachers and school principals implement the Independent Learning curriculum through the use of a case study approach in the research methodology. The data for this study was gathered through observation, documentation, and interviews and followed by analysis through the gathering, processing, presenting, and drawing of data. The results are rather empirical. According to this study, teachers are perfectly prepared to apply the curriculum for autonomous learning. The lack of knowledge of the independent learning curriculum between instructors and parents is a barrier that teachers face while implementing curriculum management in order to face the implementation of the curriculum. Additionally, the infrastructure and amenities are insufficient.
Downloads
References
Aghnaita, A. (2017). Perkembangan Fisik-Motorik Anak 4-5 Tahun Pada Permendikbud no. 137 Tahun 2014 (Kajian Konsep Perkembangan Anak). Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 219–234.
Aisyah, L., Rizqiqa, F. N. R., Putri, F. D., & Nulhaq, S. (2022). Kurikulum Merdeka dalam Perspektif Pemikiran Pendidikan Paulo Freire. At-Ta’lim: Jurnal Pendidikan, 8(2), 162–172.
Ananda, R. (2018). Profesi pendidik dan tenaga kependidikan (Telaah tehadap pendidik dan tenaga kependidikan).
Ananda, R., & Abdillah, A. (2018). Pembelajaran terpadu: karakteristik, landasan, fungsi, Prinsip dan model.
Ansumanti, A. (2022). Persiapan Guru Dalam Melaksanakan Sistem Pembelajaran Merdeka Belajar Di SDN 140 Seluma Kecamatan Sukaraja Kabupaten Seluma. JPT: Jurnal Pendidikan Tematik, 3(3), 1–6.
Arviansyah, M. R., & Shagena, A. (2022). Efektivitas dan Peran Guru dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 17(1), 40–50.
Bahri, S., & Nurdin, S. (2019). Dukungan Orang Tua Terhadap Pembinaan Remaja di Lapas (Suatu Penelitian Di LPKA Kelas II Banda Aceh). JIMBK: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan & Konseling, 4(3).
Daga, A. T. (2021). Makna merdeka belajar dan penguatan peran guru di sekolah dasar. Jurnal Educatio Fkip Unma, 7(3), 1075–1090.
Ekayani, P. (2017). Pentingnya penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, 2(1), 1–11.
ENE, F. N. (2017). DESIRED CURRICULAR IMPLEMENTATION CHANGES IN THE UNIVERSITY USE OF ENGLISH PROGRAMME: FOCUS ON THE TEACHER AND HIS METHOD. Nigerian Journal of Curriculum Studies, 24(1), 101–113.
Febrianningsih, R., & Ramadan, Z. H. (2023). Kesiapan Guru dalam Pelaksanaan Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3335–3344.
Fitriyah, C. Z., & Wardani, R. P. (2022). Paradigma Kurikulum Merdeka Bagi Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(3), 236–243.
Hamzah, M. R., Mujiwati, Y., Khamdi, I. M., Usman, M. I., & Abidin, M. Z. (2022). Proyek Profil Pelajar Pancasila sebagai Penguatan Pendidikan Karakter pada Peserta Didik. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(04), 553–559.
Hermawan, Y. C., Juliani, W. I., & Widodo, H. (2020). Konsep Kurikulum Dan Kurikulum Pendidikan Islam. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 10(1), 34–44.
Hikmah, M. (2020). Makna Kurikulum Dalam Perspektif Pendidikan. Al-Ihda’: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 15(1), 458–463.
Ihsan, M. (2022). Kesiapan Guru Terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. Tugas Mata Kuliah Mahasiswa, 37–46.
Insani, F. D. (2019). Sejarah perkembangan kurikulum di Indonesia sejak awal kemerdekaan hingga saat ini. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 8(1), 43–64.
Isnaniah, S., & Kurniawan, K. (n.d.). Freedom to Learn–Independent Campus (MBKM) Curriculum Management at the Indonesian Language Tadris Degree Program (TBI) of Islamic Religious Higher Education Institutions (PTKI). Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 51–60.
Jannah, M. M., & Rasyid, H. (2023). Kurikulum merdeka: Persepsi guru pendidikan anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 197–210.
Jufriadi, A., Huda, C., Aji, S. D., Pratiwi, H. Y., & Ayu, H. D. (2022). Analisis Keterampilan Abad 21 Melalui Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(1), 39–53.
Karso, K. (2019). Keteladanan Guru dalam Proses Pendidikan di Sekolah. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI PALEMBANG.
Magdalena, I., Prabandani, R. O., Rini, E. S., Fitriani, M. A., & Putri, A. A. (2020). Analisis pengembangan bahan ajar. Nusantara: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2 (2), 170–187.
Manalu, J. B., Sitohang, P., & Henrika, N. H. (2022). Pengembangan perangkat pembelajaran kurikulum merdeka belajar. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 80–86.
Mardika, T. (2019). Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Membaca Menulis Dan Berhitung Siswa Kelas 1 Sd. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1).
Masturoh, F., & Mahmudi, I. (2023). The Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 4(2), 207–232.
Maulida, U. (2022). Pengembangan modul ajar berbasis kurikulum merdeka. Tarbawi: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 5(2), 130–138.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.
Muniroh, M. (2022). Penguatan Komite Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pendidikan Anak Usia Dini. Tinta Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 65–72.
Nasution, S. W. (2022). Asesment kurikulum merdeka belajar di sekolah dasar. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 135–142.
Nisak, A., & Yuliastuti, R. (2022). Profil Kesiapan Guru Dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka di SMP Negeri 1 Palang. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 4(2).
Nisfa, N. L., Latiana, L., Pranoto, Y. K. S., & Diana, D. (2022). Pengaruh pendekatan pembelajaran project based learning (pjbl) terhadap kemampuan sosial dan emosi anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5982–5995.
Novitasari, Y., & Fauziddin, M. (2022). Analisis literasi digital tenaga pendidik pada pendidikan anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3570–3577.
Nugraha, T. S. (2022). Kurikulum merdeka untuk pemulihan krisis pembelajaran. Inovasi Kurikulum, 19(2), 251–262.
Oktavia, F. T. A., & Qudsiyah, K. (2023). Problematika penerapan kurikulum merdeka belajar pada pembelajaran matematika di SMK Negeri 2 Pacitan. Jurnal Edumatic: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1).
Pujiono, S. (2014). Kesiapan guru bahasa Indonesia SMP dalam implementasi Kurikulum 2013. Litera, 13(2).
Putra, S. J., Juliansyah, M. R., Utami, M. C., Susanto, A., Durachman, Y., & Subiyakto, A. (2022). Quality image of consumer products and its effects on customer loyalty among electronic commerce in Indonesia. ICIC Express Letters, 16(5), 537–544.
Rahmawati, A. N. (2018). Indonesian Journal of Primary Education.
Rahmawati, D., & Sugito, S. (2022). Evaluasi Program Home Care Taman Penitipan Anak (TPA) Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4139–4152.
RISMA, R. (2022). DESAIN DAN IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DAN DAMPAKNYA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN PAI DI UPT SMA NEGERI 6 PALOPO. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palopo.
Saleh, M. (2020). Merdeka belajar di tengah pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Hardiknas, 1, 51–56.
Samsu, S. (2021). Metode Penelitian:(Teori Dan Aplikasi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Mixed Methods, Serta Research & Development). Pusaka Jambi.
Sanjani, M. A. (2020). Tugas dan peranan guru dalam proses peningkatan belajar mengajar. Serunai: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(1), 35–42.
Sari, D. Y., & Maulani, S. (2019). Penerapan pendekatan saintifik untuk meningkatkan pengetahuan dan keterampilan sains anak usia dini. EduChild: Majalah Ilmiah Pendidikan, 3(1), 24–31.
Sinomi, C. (2022). Persiapan Guru dalam Melaksanakan Sistem Pembelajaran Merdeka Belajar di SD N 01 Muara Pinang Kecamatan Muara Pinang Kabupaten Empat Lawang Provinsi Sumatera Selatan. UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.
Sugiri, W. A., & Priatmoko, S. (2020). Persprektif asesmen autentik sebagai alat evaluasi dalam merdeka belajar. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 53–61.
Sutaris, R. (2022). Studi Kelayakan Implementasi Kurikulum Merdeka. Direktorat Guru Pendidikan Menengah Dan Pendidikan Khusus Direktorat ….
Tsaku, J. H. (2016). RE-ENGINEERING SOCIAL STUDIES CURRICULUM FOR YOUTH EMPLOYMENT AND SELF PRODUCTIVITY IN NIGERIA. Journal of Qualitative Education, 12(1).
Ulfa, M., & Yulianto, B. (2019). Relevansi Model Kurikulum BOBBIT dalam KKNI Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. BELAJAR BAHASA: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 169–176.
Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Leksono, A. W. (2022). Kurikulum merdeka belajar kampus merdeka: Sebuah kajian literatur. Research and Development Journal of Education, 8(1), 185–201.
Widiyono, A., Irfana, S., & Firdausia, K. (2021). Implementasi merdeka belajar melalui kampus mengajar perintis di sekolah dasar. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-Sd-An, 16(2).
Widyastuti, A. (2022). Merdeka Belajar dan Implementasinya: Merdeka GuruSiswa, Merdeka DosenMahasiswa, Semua Bahagia. Elex Media Komputindo.
Yuliyanti, Y., Damayanti, E., & Nulhakim, L. (2022). Perkembangan Kurikulum Sekolah Dasar di Indonesia dan Perbedaan Dengan Kurikulum Di Beberapa Negara. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11(3), 95–106.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Moh Irham Zuhdi, Muhammad Huda, Imron Arifin, Ibrahim Baadal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.