Financial Planning Policy Analysis at the Faculty of Adab and Humaniora, UIN Alauddin Makassar
DOI:
https://doi.org/10.61860/jigp.v3i1.90Abstract
This Policy Paper describes financial planning policy issues at the Faculty of Adab and Humanities (FAH) UIN Alauddin Makassar, which focuses on (1) the process of preparing financial planning policies, (2) elements and provisions contained in financial planning policies, (3) implementation financial planning policies at FAH UIN Alauddin Makassar, as well as (4) monitoring and evaluating the effectiveness and efficiency of financial planning policies. This study uses a qualitative method with a case study approach, where data is collected through interviews with key informants, observation, and documentation. The results show that the financial planning policy at FAH UIN Alauddin Makassar has been well formulated and involves various parties. However, there are several obstacles in implementing policies, such as a lack of understanding by staff and limited resources as well as monitoring and evaluation of the effectiveness and efficiency of financial planning policies. Thus, financial planning policies at FAH UIN Alauddin Makassar need to be optimized by: (1) Increasing staff understanding of policies through education and training; (2) Strengthening monitoring and evaluation systems to ensure policy effectiveness and efficiency; and (3) Improving coordination between various parties involved in financial planning.
Downloads
References
Abidin, A. A. (2017). Manajemen pembiayaan Pendidikan Tinggi dalam upaya peningkatan mutu. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1).
Abidin, A. A. (2017). Manajemen pembiayaan Pendidikan Tinggi dalam upaya peningkatan mutu (studi kasus pada perguruan tinggi swasta menengah di Surabaya). Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1).
Adam, & Lanontji, M. (2021). Kebijakan otonomi perguruan tinggi sebagai dampak reformasi keuangan dalam bidang pendidikan di Indonesia. Journal of Education and Teaching, 2(1).
Alimuddin, F. H., Haliah, & Kusumawati, A. (2022). Penerapan penganggaran berbasis kinerja pada Perguruan Tinggi di Indonesia. ISAFIR: Islamic Accounting and Finance Review, 3(2).
Ananta, P. S. (2023). Anggaran Pendidikan Tinggi Indonesia belum mencapai titik temu, FGB ITB berharap penuh pada DPR. Bandung: Institut Teknologi Bandung.
Anggreni, P., & Suartini, N. W. (2019). Strategi pengembangan sumber daya manusia di 3 Perguruan Tinggi dalam menghadapi persaingan global (studi pada universitas di Provinsi Bali). ISEI Business and Management Review, 3(1).
Caine, V., Clandinin, D. J., & Lessard, S. (2002). Narrative inquiry: philosophical roots. London: Bloomsbury Academic.
Cresswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches. California: Sage.
Departemen Pendidikan Nasional. (2002). Manajemen Keuangan: Materi Pelatihan Terpadu untuk Kepala Sekolah. Jakarta: Direktur Jenderal Pendidikan dan Asesmen.
Gitman, L. J., & Zutter, C. J. (2015). Principles of Managerial Finance. Edinburgh: Person Education Limited.
Jauhari, S. (2023, 8). Wawancara dengan bendahara fakultas. (B. F. Makassar, Interviewer)
Jauhari, S. (2023, 8). Wawancara dengan wakil dekan 2 . (W. D. FAH, Interviewer)
Krippendorff, K. (2004). Content analysis: an introduction to its methodology (2 ed.). California: Sage Publications. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=q657o3M3C8cC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Laihad, R. A., Lengkong, V. P., & Saerang, R. T. (2019). Analisis faktor-faktor yang menyebabkan resistensi dalam proses perubahan organisasi di otoritas jasa keuangan Sulawesi Utara, Gorontalo, dan Maluku Utara di Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 7(1).
Lesmana, D. (2011). Pengaruh penganggaran partisipatif, sistem pengukuran kinerja dan kompensasi insentif terhadap kinerja manajerial perguruan tinggi swasta di Palembang. Kajian Ekonomi, 10(2).
Lussiana, & Fidiana. (2019). Transparansi dan akuntabilitas kinerja anggaran penyelenggaraan Pendidikan Tinggi melalui integrasi sistem informasi keuangan. Jurnal Riset dan Aplikasi: Akuntansi dan Manajemen, 4(1).
Lutfiani, N., Rahardja, U., & Manik, I. S. (2020). Peran inkubator bisnis dalam membangun startup pada perguruan tinggi. Jurnal Penelitian Ekonomi dan Bisnis, 5(1).
Nazaruddin, I., & Setyawan, H. (2012). Pengaruh Partisipasi Penyusunan Anggaran terhadap Kinerja Aparat Pemerintah Daerah dengan budaya organisasi, komitmen organisasi, motivasi, desentralisasi, dan job relevant information sebagai variabel moderasi. Journal of Accounting and Investment, 12(2).
Nurhuda, H. (2022). Masalah-masalah Pendidikan Nasional, faktor-faktor dan solusi yang ditawarkan. Dirasah: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Dasar, 5(2).
Premananda, N. L., & Latrini, N. M. (2017). Pengaruh akuntabilitas, transparansi, dan partisipasi anggaran terhadap kinerja anggaran pada Pemerintah Kota Denpasa. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 18(3).
Ratag, W. A., Kumenaung, A. G., & Engka, D. S. (2019). Pengaruh perencanaan anggaran terhadap penyerapan anggaran di lingkungan Universitas Sam Ratulangi. Jurnal Pembangunan Ekonomi dan Keuangan Daerah, 20(3).
Rosita, A. (2018). Perancangan sistem informasi perencanaan dan kontrol anggaran di Perguruan Tinggi (studi kasus pada Universitas Widyatama Bandung). Konferensi Nasional Sistem Informasi (KNSI) 2018. Pangkalpinang: STMIK Atma Luhur.
Safitri, U., Nuarizal, A., & Gistituati, N. (2021). Urgensi analisis kebijakan. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 6(1).
Santika, E. F. (2023, 5 2). Anggaran pendidikan APBN 2023 paling tinggi sepanjang sejarah. Retrieved from Katadata: https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/02/14/anggaran-pendidikan-apbn-2023-paling-tinggi-sepanjang-sejarah
Santosa, A. B. (2018). Penganggaran Pendidikan Tinggi dalam Perspektif Allan G. Schick. Prosiding Konferensi Nasional Ke- 7: Asosiasi Program Pascasarjana Perguruan Tinggi Muhammadiyah „Aisyiyah (APPPTMA).
Santoso, A. B., & Cahyono, J. P. (2023). Kebijakan penganggaran sektor publik berbasis kinerja. Journal of Economic Community Service, 1(1).
Setiawan, D., & Lenawati, M. (2020). Peran dan strategi perguruan tinggi dalam menghadapi era Society 5.0. Research: Journal of Computer, Information System, & Technology Management, 3(1).
Setyanto, R., RIdloah, S., & Suryasai, A. (2022). Analisis transparansi dan akuntabilitas pengelolaan keuangan di Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Semarang. JMM UNRAM - Master of Management Journal, 11(3).
Shah, A. (2007). Participatory Budgeting. Washington: The World Bank.
Suryana, S. (2020). Permasalahan mutu pendidikan dalam perspektif pembangunan pendidikan. Edukasi, 14(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Siti Jauhari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.






